Skap verdi for kunder og sluttbrukere

17. august 2020

Av Susanne Balslev Nielsen, FM ekspertise leder i NIRAS A/S

august 2020

 

Ren Fordels medlemmer representerer hele verdikjeden omkring renholds- og eiendomstjenester. Medlemmene er både de som trenger tjenestene, de som leverer og utfører tjenestene, de som tilbyr utstyr, produkter og de som gir råd og sertifisererer. Derfor er det en felles utfordring å forstå hvordan tjenestene skaper verdier for kunder og  sluttbrukere, og ikke minst hvordan vi kan skape enda mer verdi.


I denne artikkelen kan du lese om 12 verdiparametere som vinner utbredelse blant profesjonelle innen Facility Management (FM) i Europa. Hensikten er å inspirere forretningsutvikling som bidrar til at dere kan beholde og utvide kundekretsen.

Det er enkelt å spare men skaper andre problemer

Renhold og eiendomsbransjen kan være tøff på pris og konkurranse. Men pris er ikke det eneste konkurranse parameter. Leverandører gjør seg derfor godt ved å forstå hva som er viktig for sine kunder, for å opprettholde en rimelig inntektsbase. Tilsvarende må tjenesteleverandørenes leverandører av utstyr og produkter forstå hva som skaper verdi for nettopp sine kunder. Hvis det utelukkende konkurreres på pris, mislykkes andre kvalitetsparametere. Derfor handler mye salg og rådgivning og forhandlinger om kunde-til-leverandør forventning. Hva er nødvendig og viktigst for denne kunden?
 

Forstå kundesynsvisjoner og mål

Alle anskaffelser av FM-tjenester starter med ett organisatorisk behov. Det kan være helsesektoren som trenger rene, trygge og godt vedlikeholdte fasiliteter. Eller det kan være en bedrift som trenger attraktive arbeidsplasser for å tiltrekke seg ansatte og gi næring til selskapets image. Som leverandør er det hverdagen din å lytte til kundenes ønsker, følge tidens krav og trender, og du må kunne oversette disse til attraktive servicetjenester til morgendagens kunder. Hvis du er dyktig, lærer du hele tiden om styrker og svakheter om dine tjenester, og dette kan brukes konstruktivt for forretningsutvikling.


/accounts/renfordelWebNo/../uploads/userfiles/files/12_verdiparametere.pdf

Et europeisk bokprosjekt har identifisert de 12 mest brukte verdiparametrene i Europa, og det er mye hjelp for deg som vil argumentere for nye forretningstiltak for din leder eller for en kunde. Du kan bruke verdiparametrene til å beskrive hvorfor løsningen er bedre enn dagens situasjon eller dine konkurrenters tilbud. Verdiparametrene kan brukes kvalitativt og boken inneholder forslag til kvantitativt. Hvis du er kjøper av tjenester, kan du bruke verdiparametrene til å stille krav til leverandørene dine.
 

Verdiparametrene på 12 verdier stammer fra boken "Facilities Management and Corporate Real Estate Management as Value Drivers" av Jensen og van der Voordt, 2017.

 

Inspirasjon til forretningsutvikling

Sommer og helligdager får hjernen til å slappe av og kreative og strategiske ideer kan oppstå, når du minst venter det. Herfra kan en invitasjon til ikke å satse på at ferietanker alene kan løse dine utviklingsbehov. Sett forretningsutvikling inn i ditt årlige hjul, og bruk kollegaer og gode kunders innsikt til å trekke morgendagens tjenester og prosjekter slik at denne viktige oppgaven ikke drukner i kjas og mas i hverdagen. Enhver organisasjon må være konstant oppdatert om hvordan de skaper verdi for sine kunder.

Bruk 12 verdiparametere til å give innhold til dialog og strategi.

Susanne Balslev Nielsen
Susanne Balslev Nielsen, – Strategisk FM rådgiver, Ph.D. og civilingeniør. FM-Brobygger på ny mission:

Susanne Balslev Nielsen var i 2014-19 ekstern professor (20% stilling) i FM på OsloMet og er censor på flere uddannelsesinstitutioner. Jeg har arbejdet med Facilities Management som forsker og underviser i Center for Facilities Management – Realdania Forskning på Danmarks Tekniske Universitet. Efter mange år i den akademiske verden har hun kommet til den internationale multidisciplinære rådgivningsvirksomhed NIRAS, hvor jeg arbejder med FM strategi, analyse og procesfacilitering.

Popup Image

Ta kontakt

Veien til å bli medlem for deg og din organisasjon er kort. Alt du trenger er å ta kontakt. Vi tar oss av resten!
Send e-post
Kontakt oss på chat

Bli medlem i dag!

Veien til å bli medlem for deg og din organisasjon er kort.
Alt du trenger er å ta kontakt. Vi tar oss av resten!
Ta kontakt